تندیس مسیح در برزیل یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان به شمار می‌رود. اما چه وجز تمایزی بین این مجسمه و هزارن مجسمه دیگر که در جهان ساخته شده‌اند وجود دارد ؟ چرا تنها این مجسمه است که به عنوان یکی از عجایب جهان معرفی شده است ؟ تاریخچه این مجسمه به چه صورت است؟ این‌ها سوالاتی هستند که امروز در نوآر می‌خواهیم به آن‌ها پاسخ دهیم.

 

مجسمه مسیح یا مسیح رستگاری یا “Christ the Redeemer” یا به زبان پرتغالی ” Cristo Redentor ” مجسمه عظیمی است که بر روی قله کوه کوررکورادو در شهر ریودوژانیرو در جنوب شرقی بزریل واقع شده است. این مجسمه در سال ۱۹۳۱ میلادی کامل شده است. بلندی آن به ۹۲ متر می‌رسد و بازوهای افقی آن هر کدام ۳۰ متر درازا دارند. این مجسمه بزرگترین مجسمه جهان در سبک “ Art Deco ” می‌باشد . همچنین بسیاری آن را نماد شهر ریودوژانیرو و حتی کشور بزریل می‌دانند.

۱۵ حقیقت جالب درباره مجسمه مسیح در بزریل

۱- مسجمه مسیح با بتن مسلح ساخته شده است و در نمای بیرونی آن بیش از ۶ میلیون کاشی صابون به کار رفته است. بر اساس روایات، کارگرانی که این کاشی‌ها را می‌ساختند گاهی در پشت آن‌ها یادداشت‌هایی می‌نوشتند؛ تا بعدها ادعا کنند که این مجسمه پر از پیام‌های پنهان است.

۲ – با توجه به اینکه این مجسمه در بالای کوه ساخته شده است، در طول سال حداقل ۶ بار دچار صاعقه و رعد و برق شدید میشود. پیش از شروع مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۴، صاعقه یکی از انگشتان مجسمه را شکست.

۳ – طراحی اولیه مجسمه با آنچه که امروز می‌بینیم کاملا متفاوت بود. طرح اولیه مجسمه به جای دو بازوی باز که امروزه می‌بینیم، یک کره زمین در دست چپ و یک صلیب در دست راست داشت.

۴ – مجسمه مسیح در برزیل ساخته نشد. در واقع این مجسمه در کشور فرانسه ساخته شد و سپس به قطعات خشک تبدیل و به برزیل فرستاده شد.

۵ – برای ساخت این مجسمه، ۲۵۰ هزار دلار آمریکا هزینه شد

۶ – همانطور که گفته شد این مجسمه در سال ۲۰۰۷ در کنار آثاری چون دیوار چین ، شهر پترا و عمارت تاج محل ، در فهرست عجایب هفتگانه جدید قرار گرفت.

۷ – این مجسمه یکی از بزرگترین مجسمه‎هایی است که از حضرت عیسی مسیح در جهان ساخته شده است.

۸ – در شهر ریودوژانیو، اگر نمای خانه‌ای به سمت مجسمه مسیح دید داشته باشد؛ قیمت آن چندیدن برابر می‌شود.

۹ – با توجه به جایگزین کردن سنگ‌های تیره به جای سنگ‌های روشن در پیکره مجسمه، این انتظار وجود دارد که این مجسمه به تدریج تاریک شده و رنگ آن به سمت تیره میل کند.

۱۰ – هر سال، بیش از ۲ میلیون نفر از این مجسمه دیدن می‌کنند. رکورد بازدید از مسجه در یک روز، ۱۴ هزار نفر می‌باشد که در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسده است.

۱۱ – راه آهن منتهی به مجسمه مسیح تقریباً ۴ کیلومتر طول دارد و در سال ۱۸۸۴ ساخته شده است. یعنی تقریبا ۵۰ سال قبل از ساخت خود مجسمه.

۱۲ – یکی از مهندسان اصلی ساخت مجسمه مسیح ، آقای ” Heitor Levy ” یهودی بود.

۱۳ – رنک اصلی این مجسمه سبز بود؛ ولی به مرور زمان این رنگ از بین رفت.

۱۴ – در فیلم مشهور ” ۲۰۱۲ ” در یکی از صحنه‌ها، مجسمه توسط دریا نابود می‌شد. این اتفاق باعث خشم کلیسا شد. در نهایت کمپانی سازنده فیلم مجبور به عذرخواهی شد و این صحنه را از فیلم حذف کرد.

۱۵ – امکان رفتن به داخل مجسمه و صعود به سر و بازوی آن وجود دارد. البته داخل مجسمه بیشتر به یک انبار شباهت دارد و مردم عادی اجازه ورود به آن را ندارند.